A kerékpározás története

A kerékpár Angliában született meg először. 1839-ben K. Macmillan építette meg az első kerékpárt. Akkor még velocipédnek nevezték. Működése még nem hasonlított a mai kerékpárok működéséhez. A hátsókerekeket hajtották meg a pedálokhoz csatlakozó rudakkal. Kerekei faküllősök voltak. A kerekek futófelülete fém volt. Ülése fából készült a két kerék között.

1870-ben J. Starley, szintén angol feltaláló már drótküllős kerekeket használt a kerékpárja megépítéséhez. Ez a kerékpár is hátsó kerék meghajtású volt, de áttételek nélkül. A pedál közvetlenül a keréktengelyére kapcsolódott. Ezekben az években nagy divat volt az egymástól jelentősen eltérő kerékméretek használata. Sorra következtek az olyan kerékpárok, melyek kis változtatással hasonlítottak a képen láthatóhoz. Volt első kerék meghajtású is, variálták a kis és nagy kerekek elhelyezkedését is. Az ülés még mindig fából volt. A bicikliknek semmilyen csillapítása nem volt. Kerekei futófelülete is fémből készült.

1888–ban J. Dunlop feltalálta a pneumatikot, a felfújható kerékpárgumit. Ezzel a kerékpározás sokkal kényelmesebbé vált. Korábban a kerekek futófelülete még tömör gumiból készült.

1910–ben készítették el az első olyan kerékpárt, ami hasonlított a maiakhoz. Kerekei azonos méretűek voltak, áttételes meghajtással oldották meg a hajtást.

A biciklizésnek nagy szerepet játszott a háborúkban is, népszerű közlekedési eszköz volt. Az ülések többnyire fából készültek. A fejlődés csak a 20. század végére lendült fel. A 60-70- es évek felé már az úgynevezett postásbiciklikre fémalapú ülést tettek szivaccsal borítva. A szivacsot valamilyen védőréteg borította.

A fejlődés rohamos ütemben megindult, és több fajta biciklitípust találtak ki különböző típusú felhasználóknak, különböző igényekhez.

Forrás: www.erg.bme.hu

Kerékpártípusok

Közkeletű elnevezései angol nevéből, a „mountain bike”-ból ered. A '80 évek elején, Amerikában, Colorado és Kalifornia államban alakult ki ez a kerékpár típus. Elsősorban hegyes terepre, földutakra, ösvényekre való. Különleges tulajdonságai mind vázgeometriájában, mind felszereltségében megmutatkoznak. Meredek lejtőkön és emelkedőkön egyformán stabil, tapasztaltabbak nagyobb akadályok fölött is átjuthatnak vele. Tengelytávja hosszú, a hátsó kerék hátrább kerül a kerékpárostól a jobb kapaszkodás érdekében. Hajtóműve az akadályokon átjutás érdekében magasabbra kerül. Váza biztonsági okokból alacsony. Megjelenése különleges alkatrészek fejlődését indította el: kormányra szerelt váltókar, 3 fogaskerekes első hajtómű, első és hátsó teleszkóp, pillangó, majd 'V', később tárcsafék kialakulása szorosan összeköthető az MTB-vel. Elsősorban sportolási célra alkalmas, azoknak, akik kedvelik a természetet és az úttalan utakat.

Ránézésre: terepmintás,
ballonos gumi, egyenes kormány,
alacsony váz, első teleszkóp,
3 tárcsás első hajtómű.

Down-hill (DH) hegyről lefelé! Extrém meredek lejtőkre, kizárólag lefelé, nagyon gyorsan! Különlegesen hosszú tengelytáv, extrén erős váz, hosszú rugóutú első és hátsó teleszkóp, nagy tömeg a jellemzője. A DH kerékpárosok motoros bukósisakot, kar és lábvédőt, gyakran a testet és gerincet védő vértet viselnek. Csak erős idegzetűeknek!

Ránézésre: brutálisan erős váz, nagyon hosszú teleszkópok.

Kényelmes vázgeometria, csomagtartó és súlyos csomagok elhelyezésére alkalmas váz a jellemzője. Ötvözi a sportot a kényelemmel. Szilárd burkolatú, esetleg föld- vagy murvás útra való. Emelkedők nem okoznak akadályt, mindaddig, amíg szilárd burkolat van a kerék alatt. Vázgeometriája stabil és kényelmes, magas építésű, erős vázzal. Nagy átmérőjű kerekek, kevéssé ballonos, országúti vagy futóbordás mintájú gumikkal a kis gördülési ellenállás érdekében. Felszereltségében a kényelmet szolgálja a kissé hajlított kormány, rugós nyeregcső, állítható kormányfej. Jellemző felszereltsége a csomagtartó, sárvédő, láncvédő, újabban első teleszkóp és tárcsafék. Elsősorban kirándulásra, túrázásra való, de mindennapi közlekedésre is alkalmas kerékpártípus.

Első ránézésre: magas váz, csomagtartó, sárvédő, enyhén hajlított kormány, esetleg rugós nyeregcső és állítható kormányfej.

Alapvetően városi közlekedésre tervezett kerékpár. Kialakításánál elsődleges szempont a kényelem. Alacsony átlépésű váz, magas, íves kormány, csomagtartó.

Ránézésre: erősen hajlított kormány, csomagtartó.

Országúti, magyarul versenykerékpár. Az első kifejezetten sportolásra tervezett kerékpárfajta. Minden alkatrésze a gyors haladást szolgálja. Nagy átmérőjű kerekek nagynyomású, vékony gumikkal. Erősen hajlított koskormány, mely erősen előrehajló, minimális légellenállású testtartást biztosít a különleges vázgeometriával együtt. Minimális tömeg. Rövid tengelytáv a gyors manőverezés érdekében. A kerékpár fejlődésére legjelentősebb hatású fajta, hiszen itt jelentek meg először olyan, ma már természetesnek újítások, mint a láncváltó és a különálló fékszerkezet. Hagyománya több mint 100 évre tekint vissza, olyan versenysorozatokkal, mint a Tour de Frace. Elsősorban országúti versenyzésre, kerékpározásra való.

Ránézésre: koskormány, nagy átmérőjű, vékony kerekek.

Lásd BMX. Hazánkban elterjedt „Dirt” kerékpárok kialakítása közelebb áll az MTB-hez, ezzel is mutatva, hogy ezeket a kerékpárokat elsősorban természetes helyeken, nem kiépített pályákon használják.

Ránézésre: robusztus, külön megerősítésekkel ellátott vázú MTB.

A motoros triál sportból ered, első feljegyzések szerint Spanyolországból. Természetes, vagy mesterséges akadályok legyőzéséből áll a sport. A versenyzőnek az akadályokat lábletétel nélkül kell teljesíteni. Helyben állás, helyből ugrás (végig a kerékpáron) természetes része ennek a sportnak. A triál kerékpárok 26” kerékkel, ballonos, vastag gumikkal, nagyon alacsony vázzal készülnek, nagyon fontos szempont a súly.

Ránézésre: nagyon alacsony váz, gyakran nyereg nélkül, vastag gumik.

Honnan máshonnan, mint Kaliforniá-ból ered ez a kerékpár is, eredetileg a cross és salakmotor versenyek kerékpáros változataként. Rövidesen több ágra szakadt a sport, ezeknek megfelelő kerékpárokkal. A legjelentősebb irányzatok: Street, Park, Vert, Dirt, Flatland. A kerékpárok kerékmérete 18”-24” között változik, jellemző méret a 20”. A legismertebb a „Freestyle” irányzat, mely különböző trükkök végrehajtásából áll, illetve a „Dirt” irányzat, mely földes, buckás pályákon való versenyzést, ugratást jelent.

Ránézésre: vastag, erősített váz, ballonos gumik.

A túrakerékpár sportos változata. Jellemzően a túrafelszerelések (csomagtartó, sárvédő) elhagyásával alakul ki. Azoknak, akik vegyes terepen, kifejezetten sportolási szándékkal kerékpároznak, de a kényelem is fontos számukra.

Ránézésre: trekking kerékpár, csomagtartó és sárvédő nélkül, egyenes kormánnyal.

Ez a kerékpár egy nagyon érdekes állatfajta. Az MTB és az országúti kerékpár ötvözete. Geometriája országúti, hajlított koskormánnyal. Fékszerekzete „V”, mint az MTB kerékpárokon, gumija terepmintázatú, bár vékonyabb, és kerékátmérő is az országútinál szokásos 28”.

Ránézésre: országúti, terepmintás gumival és „V” fékkel

Az országúti kerékpár kényelemesebb kivitelű változata. Egyenes kormány, elöl három fogaskerékkel ellátott hajtómű. Azoknak, akik szeretik az országúti kerékpározást, a suhanást, de nagyobb kényelemre vágynak.

Ránézésre: Országúti kerékpár, egyenes kormánnyal.

Gyermek kerékpár típusok

Amikor magabiztosan jár, akkor már fel lehet ültetni egy pici, pedál nélküli futóbiciklire, olyanra, amiről leér a lába. Másnapra már meg fog tanulni egyensúlyozni.

A gyermek bringákat kerékméret alapján kategorizálják.

A legkisebbeknek a 12”-os méretű bringákat ajánlják. E kerékméreten belül kétféle kerékpárt különböztetünk meg, a futóbicikliket és a hagyományos kerékpárokat.

A futóbiciklik jellemzője, hogy hiányzik róluk a hajtás és fék rendszer. Így a legkisebb gyermekek számára is ideális lehet. A nagy előnye ezeknek a kerékpároknak az, hogy kiválóan alkalmasak az egyensúly fejlesztésére és a szülők megmozgatására. Ugyanis ha ráérez a gyerkőc, akkor aztán lehet utána futni!

A futóbicikli

A futóbiciklik jellemzője, hogy hiányzik róluk a hajtás és fék rendszer. Így a legkisebb gyermekek számára is ideális lehet. A nagy előnye ezeknek a kerékpároknak az, hogy kiválóan alkalmasak az egyensúly fejlesztésére és a szülők megmozgatására. Ugyanis ha ráérez a gyerkőc, akkor aztán lehet utána futni!

12"-os bicikli

A 12"-os bicikli két és fél,- három éves gyerekek kerékpárja lehet. Jellemzően kontrafékesek és támasztó kerékkel szereltek.

14”-os kisbringa

A következő a 14”-os kisbringa, amelyet három és öt éves kor között ajánlják. Ezeket is kontrafékkel és kitámasztó kerékkel szerelik fel.

16”-os kerékpár

Négy és hat éves kor között a 16”-os kerékpárokat javasoljuk. Még ebben a kerékméretben is általános a kontrafék és a támasztó kerék.

20”-os kerékpár

Hat és kilenc év között 20”-os kerékpárokat ajánlják. Ebben a kategóriában választható a hátul váltós, illetve a váltó nélküli, kontra fékes verzió. Ilyen korban a gyerekek már általában tudnak két keréken gurulni, de opcióként lehet kitámasztó kereket is felszerelni.

24”-os kerékpár

Kb. 130 cm testmagasság felett a 24”-os kerékpárok teljesítenek a bringások alatt. Ezek szinte a felnőtt kerékpárok kicsinyített másai. Elől- hátul váltósak, és minden részletben megegyeznek egy felnőtt bringával.

Összességében azt nem árt tudni, hogy az itt felsorolt életkoradatok tájékoztató jellegűek. A gyermek testméretétől függ igazából, hogy mekkora méretű kerékpár ideális számára. Néhány gyártó nagyobb kerékmérettel, de alacsonyabb és rövidebb vázzal épít bringát. Ilyen típust választva eggyel nagyobb kerékméretű bringa is jó lehet a gyermek számára.

A gyerekek és a közlekedési szabályok ismerete

A gyerek biztonsága érdekében korának megfelelően fokozatosan ismertesd vele a közlekedési szabályokat. Addig nem szabad az úton bicikliznie, amíg nem ismeri azokat.

Általános biztonsági szabályok:

  • a fejvédő viselete kötelező
  • fontos a megfelelő cipő viselete (kerülje a szandálokat)
  • ne biciklizzen a gyerek szürkületben vagy este; ha mégis este használja a kerékpárt, viseljen fényvisszaverő mellényt, a biciklire pedig legyen lámpa felszerelve
  • ne vigyen a gyerek utast a biciklin.

Biztonsági szabályok az utcán nagyobb gyerekek esetében:

  • közlekedjen a gyerek a menetiránynak megfelelő sávon
  • kanyarban a jobb oldali vonalhoz közelítsen
  • álljon meg a stoptábláknál és a jelzőlámpa piros jelzésénél
  • soha ne higgye azt, hogy az útkereszteződésben lévő autó sofőrje úgyis látja őt
  • megfelelő egyensúly, jó állapotban lévő kerekek, szabályos kézjelzés és tökéletes fék szükséges
  • mindig biztonságosan szálljon le a bicikliről
  • mindig nézzen körül, amikor útkereszteződéshez ér.

Általában a gyerekek 10 éves korukig nem rendelkeznek megfelelő felkészültséggel ahhoz, hogy az utcán közlekedjenek biciklivel. De miután ezt az életkor betöltötte, azután is ellenőrizd le, hogy gyermeked megfelelő képzettségre tett-e szert. Nézd meg, hogy elég óvatos-e, figyel-e a lehetséges akadályokra, veszélyekre, mint például kövek, ágak, parkoló autók.